סיוע נפשי ברילוקיישן

סיוע נפשי ברילוקיישן

תוכן עניינים

הבחירה לנסוע לרילוקיישן או להגר למדינה זרה, בין אם לצורכי עבודה או מסיבות אחרות, איננה בחירה פשוטה. בבחירה זו, אנו צריכים להתמודד לא רק עם אתגרים לוגיסטיים אלא גם עם אתגרים רגשיים, כאשר אנו חשופים לשפה זרה, מרחק מהמשפחה והחברים, שינוי באורח החיים ובמובנים מסוימים צריכים כמעט להתחיל ”מחדש“.

לצד הקשיים, נוכל לראות יתרונות להגירה, כשאנו מגלים בעצמנו חוסן שלא הכרנו, לומדים דברים חדשים על עצמנו ועל בן/בת הזוג, נחשפים לתרבויות חדשות וצוברים חוויות לכל החיים. אז מהם הקשיים הייחודיים של הגירה או רילוקיישן? וכיצד ניתן להקל על האתגרים הרגשיים בדרך? על כך במאמר זה.

האתגרים הייחודיים של הגירה או רילוקיישן

מרחק ממערכות התמיכה שלנו

מעבר למדינה אחרת משמעותו מרחק פיזי לא רק ממשפחה וחברים אלא גם מהסביבה המוכרת שלנו. מרחק זה עשוי להוביל לתחושות של בידוד ובדידות. ככל שאנחנו נסמכים יותר רגשית על מערכות אלו, כך המעבר יהיה מאתגר יותר עבורנו.

הסתגלות תרבותית

כאשר אנו עוברים למדינה אחרת, אנו חשופים לתרבות שונה משלנו עם נורמות חברתיות אחרות. הבדלים אלו דורשים מאיתנו התאמה והסתגלות לתרבות החדשה, ובמקרים בהם מדובר במדינה שונה מאוד מבחינה תרבותית, התאמה זו תהיה מאתגרת יותר.

מחסומי שפה, הבדלים בנורמות החברתיות ומנהגים שונים משלנו עשויים לתרום גם הם לתחושות של בדידות ובידוד חברתי.

השפעות על הקריירה ולחץ כלכלי

במידה ומדובר ברילוקיישן מטעם העבודה, אתגר זה פחות רלוונטי, אך אם מדובר בהגירה ממניע אחר לא פעם יתווספו לחץ כלכלי וקושי במציאת עבודה.

פגיעה בשגרה

כאמור, אנו רגילים לשגרת חיים מסוימת, המורכבת מהעבודה שלנו, מהקשרים החברתיים ומהסביבה בה אנו חיים.

מעבר למדינה זרה דורש מאיתנו יצירת שגרה חדשה, וזהו דבר שלוקח זמן.

התמודדות עם אתגרים רגשיים בזמן רילוקיישן

טיפול רגשי

במידה ואתם מוצאים את עצמכם מתקשים להתמודד רגשית עם המעבר, או שהייתם פשוט רוצים עוד תמיכה וליווי, תוכלו לפנות לקבלת טיפול נפשי מגורם מוסמך בתחום בריאות הנפש.

במידה ותרצו מטפל/ת שדובר עברית, תוכלו להיעזר בקהילות ישראלים מקומיות כדי למצוא מטפל/ת ישראל/ית או אפילו להתחיל טיפול מרחוק. במידה ואתם נמצאים בטיפול עוד בטרם ההגירה, שקלו להמשיך את הטיפול מרחוק, אפילו אם באופן זמני ולתקופת ההסתגלות שלכם – זכרו כי תתמודדו עם הרבה שינויים ופרידות בבת אחת, וגם הפסקת טיפול מהווה פרידה משמעותית ושינוי גדול.

שמרו על קשרים

אולי אתם מרגישים שכבר כיום קשה לכם לשמור על קשר עם חברים שגרים במרחק עיר מכם, ואתם תוהים האם וכיצד ניתן לשמור על קשרים מרחוק.

דעו כי לעיתים המרחק יכול אפילו לחזק קשרים מסוימים, והיו גמישים לצורות תקשורת חדשות גם אם אתם פחות מעדיפים אותם כיום, כגון שיחות וידאו או שליחת הודעות.

בנו לכם מערכות תמיכה חדשות

זהו כמובן דבר שלוקח זמן, אך זוהי אולי העצה המשמעותית ביותר בהתמודדות עם הבדידות והמרחק והקלה על ההסתגלות לסביבה החדשה. גם אם עד היום הייתם אנשים מופנמים יותר, העזו להכיר אנשים חדשים.

תוכלו לצאת למפגשים סביב נושאי עניין, להשתתף בפעילויות של מוסדות יהודיים שונים, להיעזר בקבוצות פייסבוק, קבוצות של מהגרים או לפנות לחברים של חברים שמתגוררים במדינה החדשה – העיקר שתשקיעו את המאמץ.

צרו שגרה חדשה ותדאגו לעצמכם

במידה ולפני המעבר התאמנתם קבוע בחדר כושר או הלכתם לשיעורי פילאטיס, מצאו במהרה מקום חדש להתאמן בו. אם אהבתם לשבת בבית קפה עם המחשב ולעבוד, צאו לסיבוב בשכונה וגלו מקומות נעימים לשבת בהם.

גם אם עוד אין לכם שגרה קבועה, דאגו לקום כל יום ולצאת מהבית, ולאט לאט צרו לעצמכם שגרה חדשה.

קבעו מטרות ריאליות

נסו להבין שההסתגלות לסביבה החדשה לוקחת זמן, וצרו לעצמכם מסגרות זמנים ריאליות להשגת היעדים שלכם, כדי לא לחוש תסכול.

טבעי שתרגישו מגוון רגשות, כולל בלבול, תסכול ועצבות, גם במידה והמעבר עצמו הוא דבר משמח שאתם מעוניינים בו.

צרו תחושה של בית

גם אם מדובר בסאבלט זמני לכמה חודשים עד שתמצאו את הבית הקבוע שלכם, דאגו לקשט אותו בדברים שיעשו לכם טוב ויצרו לכם תחושה של בית, כגון פרחים לשבת או תמונות של משפחה וחברים.
·
לסיכום, מעבר למדינה זרה הוא מאתגר, אך עם התמיכה הנכונה ואסטרטגיות התמודדות, זו יכולה להיות הזדמנות חד-פעמית להתפתחות וגילוי עצמי. זכרו שהדברים לוקחים זמן, ואפשרו לעצמכם להיות בתהליך.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: